Diecięca wyobraźnia w obliczu globalnego kryzysu
Dzieci mają niezwykłą wyobraźnię. Ta umiejętność może rozwijać się wyłącznie w atmosferze bezpieczeństwa i stabilizacji.
Kiedy dochodzi do globalnego kryzysu, abstrakcyjnego – jak pandemia lub realnego – jak wojna, wyobraźnia staje się poważnym wrogiem dziecka.
Gdy do dzieci dochodzą informacje, których nie rozumieją, zaczynają wyobrażać sobie i przewidywać przyszłe wydarzenia. Zwykle dochodzi do dramatycznych projekcji. Nie mając doświadczenia ani wiedzy kreują równoległą rzeczywistość, która zaczyna je przytłaczać.
Skrawki rozmów dorosłych i pojedyncze obrazy z filmów i telewizji informacyjnej stają się przerażającą wizją przyszłości.
Co możemy zrobić, aby pomóc naszym dzieciom, uczniom i młodym przyjaciołom uspokoić się?
Co możemy zrobić aby uchronić ich dzieciństwo przed okrucieństwem świata dorosłych?
Nie ukrywajmy faktów. Z drugiej strony zachowajmy komentarze i histeryczne reakcje dla siebie.
Jakie są fakty?
- Polska jest bezpieczna.
- Polska jest członkiem NATO.
- Polska jest członkiem Unii Europejskiej.
- Polska jest częścią zachodniej cywilizacji.
- Ukraińcy, to nasi przyjaciele.
- Ukraińcy, to nasi sąsiedzi.
- Ukraińcy potrzebują naszej pomocy.
Dzieci mają wyjątkową zdolność odczuwania emocji dorosłych. Nawet jeśli nie rozumieją powodów tych emocji, wiedzą, że coś się dzieje. To jest inteligencja emocjonalna. Jeśli środowisko, w którym dziecko wzrasta jest bezpieczne
i spokojne inteligencja emocjonalna ma przestrzeń do swobodnego rozwoju.
Wtedy wrażliwe, rozsądne i świadome dziecko staje się wrażliwym, rozsądnym i świadomym dorosłym. Chrońmy dzieci przed dostępem do kanałów informacyjnych. One epatują cierpieniem. Cierpienie wyrwane z kontekstu powoduje w dzieciach obezwładniający lęk.
Pozwólmy dzieciom zadawać pytania. Nie bójmy się na te pytania odpowiadać. Pamiętajmy także, że mamy także prawo nie znać odpowiedzi na każde pytanie. Nie znaczy to, że zawodzimy jako dorośli. Oznacza to, że jesteśmy uczciwi wobec naszych dzieci.
Warsaw Montessori Family, to miejsce wielokulturowe. Nasi uczniowie
i nauczyciele pochodzą z różnych zakątków świata, w tym także z Ukrainy, Rosji, Polski, Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Francji. Jesteśmy równi wobec siebie i bez względu na pochodzenie okazujemy sobie pomoc, wsparcie
i szacunek.
Podążając za filozofią Marii Montessori wiemy, że edukacja to najprostsza
i najlepsza droga do pokoju na świecie. Idziemy tą drogą niezmiennie od ponad dwudziestu lat. Przekazujemy naszym uczniom najważniejsze aspekty tej filozofii mając pewność, że kształtujemy nowe pokolenia, które wolność
i szacunek dla drugiego człowieka będą traktować jako niezbywalne prawo każdej jednostki.
To jest najlepszy czas na naukę społecznej odpowiedzialności, a nauka ta powinna iść bezpośrednio od nas, dorosłych: rodziców i nauczycieli.