Zajęcia Montessori
Pedagogika Montessori została opracowana w 1907 roku przez dr Marię Montessori, pierwszą kobietę – lekarza we Włoszech.
Maria Montessori sformułowała swoje metody kształcenia na podstawie wieloletnich, naukowych obserwacji i analizy procesów jakie występują u dzieci w trakcie uczenia się. Podążając za własnymi obserwacjami i odkryciem, że dzieci w naturalny sposób uczą się same, że dzieci uczą same siebie, dr Montessori zaprojektowała specjalnie przygotowane otoczenie edukacyjne, w którym dzieci mogą samodzielnie wybierać spośród wielu rozwojowo odpowiednich działań.
Meble oraz materiały edukacyjne składające się na wyposażenie klas wewnątrz oraz przestrzeń na zewnątrz zostały specjalnie zaprojektowane do rozwoju i nauki koordynacji oraz motorycznych umiejętności dziecka.
Zajęcia Językowe
Eksplozja mowy zaczyna się w wieku około 2 lat. Do tego czasu dziecko może powiedzieć około sto słów ale rozumie znacznie więcej. Dzieci są w tym wieku zdolne również do budowania krótkich zdań. To ogromny postęp, gdyż pokazuje w jaki sposób dziecko zaczyna rozumieć, że znaczenie pochodzi od sposobu łączenia słów.
Wszystkie zajęcia w przedszkolu są prowadzone w języku angielskim. Korzystamy z bogatego zasobu pomocy dydaktycznych i materiałów edukacyjnych Montessori, które aktywnie wspomagają ich rozwój intelektualny i społeczny. Rozmowy między dziećmi w tym wieku są istotną częścią dnia.
Dzieci w przedszkolu są objęte stałą opieką logopedyczną.
Życie praktyczne
Obszar ten jest zaprojektowany, aby pomóc dziecku w dążeniu do samodzielności.
Dzieci uwielbiają uczyć się i od razu sprawdzać to w działaniu. Praktyczne ćwiczenia zapewniają dzieciom wsparcie i dają szansę zdobywania umiejętności, które będą przydatne w dalszym procesie edukacji.
Praktyczne ćwiczenia budują koncentrację, skupienie, koordynację ręka-oko, koordynację wzroku od lewej do prawej, od góry do dołu. Ćwiczenia te zapewniają również dziecku poczucie spełnienia i sukcesu.
W skład ćwiczeń praktycznych wchodzą m.in.: zamiatanie, dbanie o rośliny i zwierzęta, mycie, nalewanie, nakrywanie do stołu i przygotowanie posiłków. Opieka nad samym sobą jest częścią kształtowania i zdobywania życiowej niezależności. Mycie rąk, twarzy, ubieranie, i sprzątanie są częścią codziennej rutyny.
Zajęcia sportowe i ruchowe
Wszystkie dzieci uwielbiają ruch. Zajęcia sportowe, uwzględnione już w opłacie za przedszkole takie jak: piłka nożna przy dobrej pogodzie odbywają się w naszym wspaniałym ogrodzie!
Zajęcia muzyczne
Muzyka to kolejna aktywności, które wzbogacają rozwój dziecka. Śpiew, klaskanie do muzyki, taniec i gra na instrumentach tworzą piękną przestrzeń do interakcji między dziećmi, nauczycielami i szkołą. Muzyka generuje doświadczenia, które tworzą coraz więcej połączeń nerwowych w mózgu dziecka. Te połączenia pomogą dziecku w zdobywaniu wiedzy, w niemal każdym obszarze późniejszej edukacji.
Sztuka
Prace artystyczne skupiają się na sferze zmysłowej i fizycznej. Poprzez operowanie pędzlem i przenoszenie farby na papier – dziecko wykonuje stosunkowo skomplikowane zadanie, wymagające skupienia i koncentracji. Powtarzalność i systematyczność ćwiczeń czyni dziecko zręcznym i przygotowuje do wykonywania coraz bardziej skomplikowanych czynności oraz używania coraz bardziej zaawansowanych narzędzi.
Przyroda i nauka o świecie
Nasze przedszkole położone w otulinie Puszczy Kampinowskiej, ma własny ogródek kwiatowo – warzywny tuż przy placu zabaw, tak aby dzieci mogły mieć ciągły kontakt z naturą. Wyprawy do lasu, sadzenie kwiatów, zbieranie warzyw, uprawy ogrodów są jednym ze stałych elementem edukacji przyrodniczej.
Natura
Stały kontakt z naturą jest ważnym elementem tradycji Montessori. Zwierzęta, którymi dzieci się opiekują można znaleźć w każdej szkole Montessori. Dzieci uczą się kochać i dbać o naturę poprzez interakcje ze zwierzętami w szkole i w domu.
W naszym przedszkolu mieszka królik i 3 patyczaki, otoczone czułą opieką dzieci. Wiosną zawsze pojawiają się małe owce lub kózki a podczas pikników odwiedzają przedszkole papugi, kucyki, kury i kaczki.